Cisim, görünen âlemde yer alır ve yönler
sahibi, üç boyutlu, hudutlu, parçalanabilir, değişebilir, sonradan olma
şeylerin isimleridir. Allah’ın ise misli ve benzeri olmadığını söylemiştik.
Meselenin en önemli noktası şudur: Allah’ın
isimlerini akli çıkarımlarla bilmemiz mümkün değildir. Allah’ın isimleri
konusunda bilgi sahibi olabileceğimiz yer bize gelen haberlerdir. Cisim ismi
hakkında ne peygamberler ne de kendisine tabii olan âlimler bir şey
dememişlerdir. Eğer akıl ile Allah’a cisim demek mümkün olsaydı, her ismi
Allah’a vermek mümkün olurdu. Zira akılların sayısı kadar isim ortaya çıkardı.
Bu noktada “âlemde birçok fail ve âlim
olmasına rağmen gerek fail ismini gerek âlim ismini Allah’a izafe edebiliyoruz
da cisim ismini neden Allah’a nispet edemiyoruz” şeklinde bir itiraz gelebilir.
Dediğimiz gibi Allah’a isim nispet etmek ancak nakli delil ile sabitse mümkündür.
Cisim hakkında delil yoktu. Kaldı ki Allah hakkında kullanılan fail ve âlim gibi
lafızları sonradan meydana gelen şeyler gibi vasfetmiyoruz. O’nun ilmi mutlaktır
ve sonradan olma değildir. Dolaysıyla Allah’a âlim ismini verirken mahlûkata benzetmek
doğru değildir. (Nassla sabit olmasına rağmen) Alim isminde bile durum böyleyken
cisim gibi tamamen yaratılmışlara verilen bir lafzı Allah’a nispet etmek yanlıştır,
caiz değildir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder